Nie od dziś wiadomo, że tym, co przyciąga naszą uwagę jest entuzjazm. Niech każdy z Was przypomni sobie lekcję historii prowadzoną przez znudzonego nauczyciela czy kazanie głoszone bez specjalnego polotu. Siła argumentów i logiczne rozumowanie nie trafiają do nas a minuty stają się wiecznością.
Po przeciwnej stronie postawmy człowieka opowiadającego o
swojej pasji: widząc błysk w jego oku, szczere zainteresowanie tematem sami
mamy ochotę bliżej poznać omawiany przez niego wątek.
Kilka tygodni temu miałam okazję uczestniczyć w prelekcji
dotyczącej akcentów mitologii słowiańskiej w literaturze. Nie powiem, żebym
była fanką takiej tematyki, raczej wybrałam się na tę prelekcję na zasadzie „lepsze
to niż nic”. Nie spodziewałam się fajerwerków, ale życie jak zawsze zaskakuje –
po dziesięciu minutach siedziałam jak urzeczona, wręcz spijając każde słowa z
ust prelegentów. Dlaczego? Ponieważ opowiadali oni z pasją, energią,
entuzjazmem. Co z tego, że nie miałam zielonego pojęcia o temacie? Sposób, w
jaki go prezentowali sprawił, że chciałam słuchać więcej i więcej.
Może czasem zastanawiasz się jak dotrzeć do swoich
rozmówców: czy to podczas oficjalnej prezentacji w pracy czy w rozmowie ze
znajomymi. Wystarczy użyć jednej, jedynej „techniki”: entuzjazmu. Dzięki niemu zarazisz
ludzi pasją a także przekonasz do swoich racji.
Z czego natomiast bierze się brak entuzjazmu? Z niewiedzy.
Jak mówi David Schwartz w swojej książce „Magia myślenia na wielką skalę”:
Żeby rozwinąć w sobie entuzjazm, należy dowiedzieć się
więcej o zagadnieniu, do którego nie jesteś entuzjastycznie nastawiony
Pomyśl teraz o czymś, co nie do końca jest w Twoim obszarze
zainteresowań. Może być to tytułowa uprawa kaktusów i sukulentów. Co wiesz na
ten temat? Podejrzewam, że niewiele. Jednakże gdybyś poczytał nieco na ten
temat, dowiedziałbyś się, że jest ich ponad 2000 gatunków, że w zimie powinny
być przechowywane w 12 stopniach Celcjusza, że w niektórych przypadkach kwitną
tylko raz w życiu i by to zobaczyć trzeba mieć bardzo dużo szczęścia. Im
bardziej wgłębisz się w ten temat, tym bardziej entuzjastycznie zaczniesz do
niego podchodzić. Tak rodzi się pasja!
Na podstawie: Schwartz, D. (2014). Magia myślenia na wielką
skalę. Warszawa: MT Biznes.
Chcesz wiedzieć więcej? Śledź mój profil na facebook’u.
Komentarze
Prześlij komentarz